Gyakori kérdések

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ elektronikus felülete (a továbbiakban: NTAK Portál felület), ami a felhasználók számára lehetőséget nyújt az NTAK adatbázisában tárolt adatok vagy az abból készült riportok eléréséhez. Ezen a felületen kell elvégezni a szálláshelyszolgáltató és a szálláshely regisztrációját, valamint az adatszolgáltatások teljesítéséhez szükséges technikai lépéseket.

Milyen technikai lépések szükségesek az adatszolgáltatás megkezdéséhez?

Az adatszolgáltatás megkezdéséhez szükséges a szálláshely-szolgáltató és szálláshely regisztrációja az NTAK Portál felületén, valamint a kapcsolat és az adatszolgáltatás hitelességét biztosító tanúsítványok megszerzése és feltöltése a szálláshelykezelő szoftverbe.

Ennek menetéről bővebben is olvashat.

A szálláshelyet a szálláshely-szolgáltató képviseletére jogosult személynek kell regisztrálnia. Erre vonatkozóan jogszabály nem határozza meg pontosabban a regisztráló személyét, mely lehet a tulajdonos és az üzemeltető is, a közöttük meglévő megegyezés alapján. Azonban valamely személynek a szálláshelyet regisztrálnia kell.

2019\. június 1-je és 2019. június 30-a között kizárólag csak szállodák regisztrálhatnak, így amennyiben Ön a 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet szerint nem üzemeltett szállodát így regisztrálni ebben az idősávban nem tud.

Regisztrációk időpontjairól kérem tájékozódjon a Regisztráció menüpontban.

Regisztráció során szükség lesz az Ügyfélkapu azonosítóra és jelszóra, a szálláshely-szolgáltató cégnyilvántartásban szereplő adataira, valamint a szálláshelyre vonatkozó következő információkra:

  • Szálláshely neve
  • KSH azonosító
  • Szálláshely önkormányzat által kiadott nyilvántartási száma
  • Helyrajzi szám
  • Cím adatok
  • Az év során tervezett nyitvatartási adatok
  • Hotelstars vagy Hotelstars szerint nem minősített szálláshely saját besorolási adatai
  • Kapacitás adatok: szobák, ágyak, maximális pótágyak valamint akadálymentesített szobák száma
  • Vendéglátóhely adatok, pl. működési engedély száma (amennyiben működtet vendéglátóhelyet)
  • Szálláshely fürdő adatai: például területe (m2), fürdő nyilvántartási száma, fürdő megengedett egyidejű legnagyobb terhelése (fő) és fürdő medencéinek vízfelülete (m2) (amennyiben van fürdő a szálláshelyen)
  • Szálláshelykezelő szoftver adatai.

A felhasználók azonosításához az NTAK Portál a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) szolgáltatást használja.

Ahhoz, hogy egy felhasználó azonosítható legyen a KAÜ által (tehát képes legyen regisztrálni és bejelentkezni az NTAK Portálra ezen keresztül), mindenképpen rendelkeznie kell Ügyfélkapus regisztrációval.

ⓘ Ügyfélkapuról kérem tájékozódjon az ugyfelkapu.gov.hu címen.

Első csatlakozás során az Ön személyes fiókja jön létre. Így kérjük személyes, amennyiben rendelkezik ilyennel a nem szálláshely-szolgáltatóhoz és nem szálláshelyhez kapcsolódó e-mail címét adja meg.

Amennyiben Ön a kiválasztható gazdálkodó szervezet kategóriáktól eltérő szervezeti típusként végzi a szálláshely-szolgáltatási tevékenységet, kérjük vegye fel a kapcsolatot az NTAK online ügyfélszolgálatával, mely az NTAK Portál jobb alsó sarkában található „Kérdése van?” gomb segítségével érhető el, vagy hívja a +36-1-58-58-588 telefonszámot, mely elérhetőségeken kollégáink segíteni fognak a regisztrációhoz szükséges azonosítási feladatokban.

A Jogosultságkezelési Ügynök (rövidítve: JKÜ) szolgáltatáson keresztül az NTAK Portál ellenőrzi, hogy az Ügyfélkapuval rendelkező felhasználó jogosult-e eljárni az adott szálláshely-szolgáltató képviseletében.

A JKÜ ellenőrzése során három közhiteles nyilvántartás - cégnyilvántartás, egyéni vállalkozói nyilvántartás, rendelkezési nyilvántartás - adatait kérdezi le.

Az ÁFA alanyi adómentes adóalanyoknak – bizonyos, a jogszabályban meghatározott kivételektől eltekintve – nem kell ÁFÁ-t felszámítaniuk, ugyanakkor a beszerzéseik árában előzetesen felszámított adó levonására sem jogosultak. Az adómentesség már az alapításkor vagy belföldi nyilvántartásba vételkor is választható, azonban a működés során is át lehet térni rá. Annak választásáról, illetőleg megszűnéséről a NAV felé kell nyilatkozni.

Kérjük vegye fel a kapcsolatot az NTAK online ügyfélszolgálatával, mely az NTAK Portál jobb alsó sarkában található „Kérdése van?” gomb segítségével érhető el, vagy hívja a +36-1-58-58-588 telefonszámot.

Kérjük vegye fel a kapcsolatot az NTAK online ügyfélszolgálatával, mely az NTAK Portál jobb alsó sarkában található „Kérdése van?” gomb segítségével érhető el, vagy hívja a +36-1-58-58-588 telefonszámot.

Kérjük vegye fel a kapcsolatot az online ügyfélszolgálatunkkal az NTAK Portál jobb alsó sarkában található Kérdése van? gomb segítségével vagy hívja a +36-1-58-58-588 számot.

Kérjük a céges kapcsolatartás céljára használt elérhetőségeit adja meg.

Nem. A regisztráció során megadott adatok mentéséhez legalább egy szálláshely adatainak megadása szükséges a regisztráció során!

Kérjük vegye fel a kapcsolatot az NTAK online ügyfélszolgálatával, mely az NTAK Portál jobb alsó sarkában található „Kérdése van?” gomb segítségével érhető el, vagy hívja a +36-1-58-58-588 telefonszámot.

Kérjük vegye fel a kapcsolatot az NTAK online ügyfélszolgálatával, mely az NTAK Portál jobb alsó sarkában található „Kérdése van?” gomb segítségével érhető el, vagy hívja a +36-1-58-58-588 telefonszámot.

Nyitvatartási idő megadására többféle lehetőség közül választhat. Nem egész éves nyitva tartás esetén a nyitva tartás kérdésnél válassza az „Időszakosan” opciót és az „Új nyitva tartás” gombbal vegye fel a tényleges nyitva tartási időszakot, úgy hogy az üres cella naptár ikonjára kattint, és kiválasztja a nyitva tartás kezdő, majd a vég dátumát a felugró naptárból. Több nyitva tartási időszak rögzítését is el tudja végezni az NTAK Portálon.

Amennyiben új nyitvatartási sort vett fel, kérjük ügylejen arra, hogy az ne maradjon üresen, törölje mielőtt folytatná a regisztrációt.

Igen. Nincs korlátozva, hogy hány évre előre rögzíti a nyitvatartási időszakot.

Amennyiben a nyitvatartási idejében módosulás következik be, azt rögzítenie szükséges az NTAK Portál felületén. Mindezek ellenére, a szálláshely-kezelő szoftveréből az NTAK irányába történő adatküldése sikeres lesz, az NTAK Portált fogadja a küldött adatokat.

Amennyiben a nyitvatartási idejében módosulás következik be, azt rögzítenie szükséges az NTAK Portál felületén.

A nyitvatartási adatot a jövőre nézve tudja módosítani a fentiekben leírt „új nyitvatartás” opció kiválasztásával. A már rögzített, nem múltbeli időre vonatkozó, sorokat, tudja törölni, a cella melletti „Törlés” gombbal.

Bármikor át tudja állítani a tervezett nyitvatartási időt „Egész évben” választási lehetőségre. Ekkor nem kell törölnie a korábban rögzített időszakokat.

Igen.

Bármikor tudja törölni a tévesen felvett vagy megszűnt vendéglátóhelyét az utolsó cella melletti törlés ikonnal.

Az alábbi adatokat kell kötelezően megadni:

  • A fürdő területe (m2): A fürdő területe (m2)
  • A fürdő működéséhez kapcsolódó nyilvántartási szám: A fürdő nyilvántartási száma
  • A fürdő megengedett egyidejű legnagyobb terhelése (fő): A fürdő egyidejű legnagyobb terhelése egyenlő a fürdő területén fürdés céljából egyidejűleg tartózkodó személyek legnagyobb számával.
  • A fürdő megengedhető napi legnagyobb terhelése (fő): A fürdő napi terhelése egyenlő a fürdő területén egy nap alatt-nyitástól zárásig- fürdés céljából belépő személyek számával
  • A részletes számítási módszert a 37/1996. (X. 18.) NM rendelet V. „A fürdő terhelése” című fejezete tartalmazza
  • A fürdő medencéinek vízfelülete (m2): A fürdő területén található medencék vízfelületének összege (m2)

Amennyiben valamelyik adattal nem rendelkezik, de fürdővel igen, kérjük vegye fel a kapcsolatot az NTAK online ügyfélszolgálattal az NTAK Portál jobb alsó sarkában található Kérdése van? gomb segítségével vagy hívja a +36-1-58-58-588 számot.

Bármikor törölni tudja a tévesen felvett vagy megszűnt fürdő egységét az utolsó cella melletti törlés ikonnal.

A szálláshely-szolgáltatók adatszolgáltatási kötelezettségeiket a vonatkozó jogszabályok alapján elektronikusan, szálláshelykezelő szoftver használata útján teljesítik. Amennyiben nem rendelkezik szálláshelykezelő szoftverrel az NTAK Portálon a szálláshelyszolgáltató, és a szálláshely regisztrációját nem tudja teljesíteni.

ⓘ Bővebb információt a https://info.ntak.hu/szoftverek/ oldalon talál.

Kérjük vegye fel kapcsolatát szoftvergyártójával, mert nem tud eleget tenni adatszolgáltatási kötelezettségének, melynek határideje 2019 július 1.

Nem.

A szálláshelyet érintő fontos rendszerüzenetek fogadására használni kívánt elérhetőségeit adja meg!

A tanúsítványok megszerzése előtt a szálláshelykezelő szoftverének fejlesztője nyújthat segítséget vagy készítheti el Önnek a tanúsítvány kérelem fájlokat, amiket az NTAK Portálon kell feltölteni, majd ezt követően az NTAK készíti el a tanúsítványokat, amit a szálláshelykezelő szoftverbe kell feltölteni.

Szálláshely szerkesztési felületébe visszalépve láthatók a feltöltött tanúsítványok.

A szálláshely adatainál megadott e-mail címen értesítjük Önt.

Regisztrációját befejezheti tanúsítvány kérelem feltöltése nélkül is a Mentés gombra kattintva, viszont amennyiben tanúsítvány feltöltése nélkül fejezi be a regisztrációt, még az adatszolgáltatás megkezdése előtt a szálláshely szerkesztési felületén el kell végeznie a tanúsítvány feltöltés és kérelem indítási folyamatokat.

Nem. Az adatszolgáltatás a tanúsítvány feltöltése nélkül nem lehetséges. Kérjük az adatszolgáltatás megkezdése előtt a szálláshely szerkesztési felületén végezze el a tanúsítvány feltöltés és kérelem indítási folyamatokat.

Igen.

Ebben az esetben a kezdőlapon „Új szolgáltató felvétele” gombbal veheti fel az új szálláshely-szolgáltatót a személyes profiljához.

Itt vehet fel felhasználókat a már rögzített szálláshelyhez vagy szálláshelyekhez, illetve törölheti a meglévő felhasználók jogosultságait.

Az NTAK Portálon felvett felhasználók jogosultsága csak a hozzájuk kapcsolt szálláshely vagy szálláshelyekre terjed ki, és korlátozott funkciókat érnek el. Ezzel szemben a Rendelkezési Nyilvántartásban rögzített meghatalmazás a szálláshely-szolgáltatóhoz tartozó jogosultság, aminek az adminisztrációja a Rendelkezési Nyilvántartásban történik.

Rendelkezési Nyilvántartásról bővebben itt tájékozódhat.

Felhasználókról a Felhasználói szabályzatból informálódhat.
  1. Használja az „Új felhasználó felvétele” funkciót.
  2. A megjelenő ablakban írja be a felvenni kívánt felhasználó e-mail címét, adja meg melyik szálláshelyhez szeretné felvenni és milyen szerepkörben.
  3. Mentést követően e-mailt küld az NTAK a felhasználónak, aki 24 órán belül kell, hogy Ügyfélkapus belépésével azonosítsa magát az NTAK Portálon és hozzájáruljon személyes adati kezelésére.
  4. Amint a meghívott felhasználó belépett és létrehozta személyes profilját, az Ön felhasználó listájában is meg fog jelenni.
  5. Kérjük aktiválja a felhasználót, a felhasználó menüjében található „Aktivál” gombbal.
Felhasználókról a Felhasználói szabályzatból informálódhat.

NTAK Szálláshelykezelő: Korlátozott jogkörű felhasználó. Belső regisztráció által jön létre a rendszerben.

Hatásköre:

  • Hozzárendelt Szálláshelyek megtekintése
  • Hozzárendelt Szálláshelyek adatainak szerkesztése

NTAK Adatfelhasználó: Korlátozott jogkörű felhasználó. Belső regisztráció által jön létre a rendszerben.

Hatásköre:

  • Hozzárendelt Szálláshelyek megtekintése
Felhasználókról a Felhasználói szabályzatból informálódhat.

A felhasználó a regisztrációt követő automatikus megküldött e-mailben kapott link segítségével azonosítja magát, ezt követően fog megjelenni az Ön felhasználó listáján.

Nem. Minden esetben szükséges Önnek meggyőződnie, hogy jó felhasználót vett fel. Amennyiben meggyőződött, akkor aktiválni tudja a felhasználót. A felvett felhasználó csak ezután tud belépni.

Ebben az esetben vagy rossz e-mail címet írt be, vagy illetéktelen kezébe került az e-mail. Ez problémát nem jelent, mert a felhasználó csak akkor tud belépni az Ön szálláshelyéhez, ha Ön aktiválta. Így aktiválás nélkül törölje az illetéktelennek vélt felhasználót, és ismételje meg a felhasználó felvételét.

Minden esetben győződjön meg a helyes e-mail cím használatáról!

Nem. Felvett felhasználókat a felhasználó menüjében a „Megtekintés” gomb megnyomását követően új jogosultságot tud adni a kiválasztott felhasználónak.

Megjelent egy felhasználó a listámon, de én nem vettem fel, mi lehet az oka?

Felhasználót Ügykezelő jogosultsággal lehet felvenni, Ügykezelő pedig lehet minden törvényes képviselő és minden Rendelkezés Nyilvántartásban meghatalmazott személy.

Felhasználókról a Felhasználói szabályzatból informálódhat.

Törölni csak NTAK Portálon felvett felhasználót lehet. Azok a felhasználók, akik Ügykezelőként regisztráltak az NTAK Portálon, ők vagy törvényes képviselők, vagy Rendelkezési Nyilvántartásban meghatalmazott személyek, ezért az Ő jogosultságait a közhiteles nyilvántartásokban szükséges rendezni.

Felhasználókról a Felhasználói szabályzatból informálódhat.

Igen. Az NTAK Portálra történő belépést követően a kezdőlapon „Új szolgáltató felvétele” gombbal tud új szolgáltatót felvenni a személyes profiljához.

Az NTAK Portál jobb felső sarkában lehet kiválasztani melyik szálláshely-szolgáltatót szeretné kezelni. Ha csak egy szálláshelyszolgáltató kezelésére jogosult, akkor a mező automatikusan kitöltődik és nem módosítható. A választás utáni felületen a kiválasztott szálláshely-szolgáltatóhoz kapcsolódó adatok jelennek meg. A szálláshely-szolgáltatók között szabadon válthat, az adott felület automatikusan frissül.

Az információbiztonság érdekében az NTAK Portál folyamatosan ellenőrzi a JKÜ által adott jogosultságot. Amennyiben ez a hiba lépett fel, akkor a JKÜ nem talált jogosultságot a közhiteles nyilvántartások egyikében sem. Kérem, győződjön meg róla, hogy jogosultsága még mindig fennáll, zárja be a böngészőt és lépjen be újra.

Ha a probléma továbbra is fennáll, kérjük vegye fel a kapcsolatot az online ügyfélszolgálatunkkal az NTAK Portál jobb alsó sarkában található Kérdése van? gomb segítségével vagy hívja a +36-1-58-58-588 számot.

JKÜ működéséről itt tájékozódhat.

Az adatszolgáltatás az Ön szálláshelykezelő szoftvere és az NTAK között automatikusan gép-gép közötti kommunikáció segítségével történik.

Ennek előfeltétele, hogy Ön szálláshelykezelő szoftvere NTAK adattovábbításra képes legyen, illetve, hogy Ön a szálláshely regisztrációt elvégezte és a tanúsítvány feltöltés sikeresen megtörtént.

Szálláshelykezelő szoftverekről itt tájékozódhat.

Kérjük olvassa át figyelmesen a tanúsítványhoz kapcsolódó feladatokat!

A folyamatosan bővülő NTAK kompatibilis szoftvereket gyártók listája megtekinthető az alábbi linken: https://info.ntak.hu/szoftverek/

Az igazolással rendelkező szálláshelykezelő-szoftver gyártója jogosult honlapján a szálláshelykezelő-szoftvert, az NTAK-kal kapcsolódásra alkalmas szoftverként feltüntetni.

Az adatszolgáltatás során bekért adatokat a vonatkozó jogszabályok tartalmazzák. Az adatok jelentős részét alapvetően a KSH által 1036 és 1761 számon nyilvántartott nyomtatványokban meghatározott adatkörök képezik. Ez egészül ki a turisztikai szegmensre jellemző, és a statisztikai elemzést segítő részadatkörrel, úgy, mint az értékesítési csatorna, vagy a vendégszegmens.

Az NTAK rendszer kizárólag statisztikai célú, statisztikai adatkörökbe tartozó adatok digitális kezelésére alkalmas. A vendégekkel kapcsolatos személyes adatot nem fogad be és nem is tárol.

Az NTAK-ba a kereskedelmi célú szálláshelyszolgáltatást végzők regisztrációja és adatszolgáltatása kötelező a turisztikai térségek állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény alapján. Szálláshelyszolgáltatást jogi személyiséggel rendelkező szervezet, illetve adószámmal rendelkező természetes személy végezhet. Tekintettel arra, hogy a tevékenység végzésének feltétele az adószám megléte, az NTAK-ba való regisztráció csak olyan szervezeteket, illetve személyeket érinthet, akik adószámmal rendelkeznek. Az adózás rendjéről szóló szóló 2017. évi CL. törvény 16. § (2) bekezdése alapján, adóköteles tevékenységet – jogszabályban foglalt kivétellel – csak az állami adó- és vámhatósághoz bejelentkezett, adószámmal rendelkező adózó folytathat. Az adózó adóköteles tevékenysége megkezdésének bejelentésével egyidejűleg nyilatkozik az Áfa tv.-ben meghatározott adózási módokra vonatkozó választásáról, kizárólag adómentes tevékenység végzéséről, az adómegállapítás különös módjának alkalmazásáról.

Az adózás rendjéről szóló szóló 2017. évi CL. törvény 16. § (2) bekezdése alapján, adóköteles tevékenységet – jogszabályban foglalt kivétellel – csak az állami adó- és vámhatósághoz bejelentkezett, adószámmal rendelkező adózó folytathat. Az adózó adóköteles tevékenysége megkezdésének bejelentésével egyidejűleg nyilatkozik az Áfa tv.-ben meghatározott adózási módokra vonatkozó választásáról, kizárólag adómentes tevékenység végzéséről, az adómegállapítás különös módjának alkalmazásáról. A Nemzeti Adó-, és Vámhivataltól kapott tájékoztató szerint az adószám igénylésének nem feltétele a jegyzői igazolás megléte.