Gyakori kérdések

Regisztrációt megelőző típuskérdések
JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET

Az NTAK (Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ) működését a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény határozza meg, a részletszabályokat pedig a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény végrehajtásáról szóló 235/2019. (X.15.) Korm. rendelet, valamint a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X.20.) Korm. rendelet tartalmazza.

A 235/2019. (X. 15.) Korm. rendelet 16. §, valamint a 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet 4. § (3)-(6a) bekezdése alapján a kempingeknek, üdülőháztelepeknek, közösségi szálláshelyeknek, egyéb szálláshelyeknek és magán szálláshelyeknek 2019. december 31-ig szükséges regisztrálniuk az NTAK-ba, majd ezt követően folyamatosan eleget tenni a jogszabályban meghatározott adatszolgáltatási kötelezettségnek (napi adatszolgáltatás).

Összegezve tehát, a kapcsolódó kormányrendeletek rögzítik azokat a részletszabályokat, amelyek alapján Ön a regisztrációs és adatszolgáltatási kötelezettségének eleget tud tenni, ezért fontos az Ön számára megismerni a rendeletek tartalmát.

Az info.ntak.hu/bemutatkozas/ oldalon találja letölthető formátumban a kapcsolódó törvényeket és kormányrendeleteket.

CÉLOK
Az NTAK regisztráció és a folyamatos adatfeltöltés hosszú távú célja a turisztikai ágazat versenyképességének növelése, amelyhez elengedhetetlen az adatok digitális rögzítése, tárolása, hiszen csak ebben az esetben látható pontosan az országban található szálláshelyek forgalmi, statisztikai adatköre: azaz hány felnőtt, hány gyermek érkezett, honnan jöttek, mennyi időt töltöttek el, milyen szolgáltatásokat vettek igénybe és mennyit költöttek a belföldi és külföldi vendégek.
ELŐNYÖK (SZÁLLÁSHELY-SZOLGÁLTATÓNAK)

A szálláshely-szolgáltatók által folyamatosan rögzített adatok lehetőséget adnak arra, hogy az NTAK pontos képet tudjon visszajuttatni Önnek a turizmus fontosabb adatairól, amelynek ismeretében alakíthatja például Ön is szálláshelye árazását és szolgáltatásait.

ENGEDÉLY

A szálláshely-szolgáltatási tevékenység végzéséhez szükséges engedéllyel kell rendelkeznie. Amennyiben ilyen nem áll rendelkezésére, haladéktalanul vegye fel a kapcsolatot az illetékes önkormányzattal.

Engedélyek, bejelentések, igazolások kiadásával és adminisztrációjával kapcsolatosan kizárólag az illetékes önkormányzattal tud egyeztetni.

Fontos megjegyezni, hogy Önnek nincs kötelezettsége arra, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség felé a szálláshely használatának jogcímére vonatkozó, bármilyen típusú igazoló okiratot (pl. szálláshely-szolgáltatási tevékenység indítása, adatváltozás bejelentés, törlés, stb.) beküldjön sem papír alapon, postai úton, sem elektronikusan, szkennelt formában, hiszen az azonosítás, képviseleti jog ellenőrzése stb. az Ügyfélkapu rendszeren és egyéb háttérrendszereken keresztül, még a regisztráció előtt megtörténik.

Azon gazdasági társaságok esetében, ahol a képviselők képviseleti joga nem ellenőrizhető le az elektronikusan elérhető háttérrendszerekből, az NTAK Ügyfélszolgálat végzi a képviseleti jog ellenőrzését az emailben beküldött dokumentumok alapján.

Összefoglalóan Egyéb szervezeteknek hívjuk őket és jellemzőjük, hogy nem találhatók meg a cégjegyzékben, az egyéni vállalkozói nyilvántartásban és nem adószámos magánszemélyek.

Ilyenek például: költségvetési szervek, egyesületek, alapítványok, önkormányzatok, egyházak, oktatási intézmények.

SZÁLLÁSHELY-TÍPUS MEGHATÁROZÁSA

A 235/2019. (X. 15.) Korm. rendelet 16. §, valamint a 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet 4. § (3)-(6a) bekezdése alapján a kempingeknek, üdülőháztelepeknek, közösségi szálláshelyeknek, egyéb szálláshelyeknek és magán szálláshelyeknek kell regisztrálniuk 2019. december 31-ig az NTAK-ba, illetve ezt követően folyamatosan eleget tenni a jogszabályban meghatározott adatszolgáltatási kötelezettségnek.

ÜGYFÉLKAPU ELÉRÉS

Az Ön azonosításához az NTAK a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) szolgáltatást használja – melynek legismertebb azonosítási módja az Ügyfélkapu szolgáltatás. Ahhoz, hogy egy felhasználó azonosítható legyen a KAÜ által (tehát képes legyen regisztrálni és bejelentkezni az NTAK oldalán), mindenképpen rendelkeznie kell Ügyfélkapu regisztrációval.

TECHNIKAI ELŐFELTÉTELEK

HARDVER

Számítógép, laptop, tablet, vagy okostelefon megléte szükséges. Az NTAK felület eléréséhez, a regisztrációhoz és az adatfeltöltésekhez Önnek csupán internetelérésre van szüksége. Amennyiben Ön a fent felsorolt eszközök valamelyikével rendelkezik, az az adatszolgáltatáshoz elegendő.

SZOFTVER

Ahhoz, hogy folyamatosan adatot szolgáltathasson a szálláshelyén igénybe vett szolgáltatásokról, egy úgynevezett szálláshelykezelő szoftver beszerzésére és használatára van szükség. A szoftver egy digitális vendégnyilvántartó rendszerként működik, amelynek beszerzésénél fontos szempont, hogy képes legyen az adattovábbításra az NTAK felé.

Amennyiben Önnek van szálláshelykezelő szoftvere, kérjük, ellenőrizze, hogy az megfelelő-e az adatok továbbítására NTAK felé. Szoftvere ellenőrzését megteheti a lenti címen található listában. Ha nincs ilyen szoftvere, akkor az https://info.ntak.hu/szoftverek/ oldalon tekintheti meg az NTAK által elfogadott szoftverek folyamatosan bővülő listáját.

Amennyiben Ön maximum 8 szobával és 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyet üzemeltet (a pótágyak, kiságyak, stb. nem számítanak a férőhelyekbe), lehetősége van a Magyar Turisztikai Ügynökség ingyenesen elérhető szálláshelykezelő szoftverét választani. Az alkalmazás regisztrációjára a szálláshely NTAK regisztrációja során van lehetőség.

Bővebb információ a https://info.ntak.hu/ingyenes-szoftver/ oldalon található „Az Én Vendégszobám”, ingyenes, egyszerűen használható alkalmazásról.

TANÚSÍTVÁNY

A szállások által használt szálláshelykezelő szoftverek (PMS alkalmazások) adatszolgáltatásuk során elektronikus aláírással látják el a beküldött adatokat. A hiteles elektronikus aláírás létrehozásához és az adatok beküldéséhez két digitális tanúsítványra van szüksége, amelyeket az NTAK biztosít, és a regisztrációs felületen keresztül tudnak igényelni.

Amennyiben Ön szálláshelykezelő szoftverként Az Én Vendégszobám, ingyenes alkalmazást választja, a tanúsítványok igénylésével és kezelésével nem kell foglalkoznia, az alábbiakban részletezett feladat elvégzése Önre nem vonatkozik,

Az egyik az úgynevezett autentikációs (azonosító) tanúsítvány, amellyel az adat küldője azonosítja magát, a másik pedig az úgynevezett aláíró tanúsítvány, amely használatával a szálláshelykezelő szoftverelektronikus aláírást helyez el a beküldött üzeneteken, ezzel biztosítva az üzenet hitelességét és megmásíthatatlanságát.

A tanúsítványok kiadásának előfeltétele, hogy az Ön szálláshelye rendelkezzen NTAK regisztrációval. A szálláshely rögzítése során tehát Ön köteles kiválasztani, hogy adatszolgáltatási kötelezettségét milyen szálláshelykezelő szoftverhasználatával kívánja elvégezni.

Részletes információkat a tanúsítvány igényléséről és feltöltéséről az NTAK felületén a https://info.ntak.hu/felhasznaloi-segedletek/ oldalon talál, NTAK – Szálláshely- és tanúsítványkezelés: NTAK_Felhasználói kézikönyv_Szálláshely- és tanúsítványkezelés_v5.30.pdf néven.

A tanúsítványok megszerzése előtt a szálláshelykezelő szoftverének fejlesztője nyújthat segítséget vagy készítheti el Önnek a tanúsítvány kérelem fájlokat, amiket az NTAK Portálon kell feltölteni, majd ezt követően az NTAK készíti el a tanúsítványokat, amit a szálláshelykezelő szoftverbe kell feltölteni.

Úgy ellenőrizheti, hogy sikeres volt-e a tanúsítvány feltöltés NTAK-ra, hogy a Szálláshely szerkesztési felületébe visszalépve láthatóak-e a feltöltött tanúsítványkérelmek és azok állapota. A tanúsítvány sikeres kiadásáról emailt küld az NTAK rendszer.

Amennyiben Az Én Vendégszobám ingyenes szálláshelykezelő szoftvert használja az adatküldések megvalósításához, abban az esetben nincs szüksége tanúsítványra, ezek kezelése automatikusan történik.

Internet szolgáltatást igényelhet a kábel tv vagy, mobil telefon szolgáltatójától egyaránt, ahol számos kedvező ajánlat közül választhat. A nyilvános Internet lehetősége szálláshelyének szolgáltatási palettáját is bővíti.

Támogatás számítógép, laptop, stb. beszerzéséhez nem kérhető, azonban javasoljuk, hogy látogasson el a https://www.vallalkozzdigitalisan.hu/a_projektrol.html oldalra. A Modern Vállalkozások Programja igyekszik információkkal segíteni az érdeklődőket, hogy könnyebben eligazodhassanak a digitális átalakulás felé vezető úton.

PAPÍR ALAPÚ DOKUMENTÁCIÓ

Önnek nincs kötelezettsége arra, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség felé a szálláshely használatának jogcímére vonatkozó, bármilyen típusú igazoló okiratot (pl. szálláshely-szolgáltatási tevékenység indítása, adatváltozás bejelentés, törlés, stb.) beküldjön sem papír alapon, postai úton, sem elektronikusan, szkennelt formában, hiszen az azonosítás, képviseleti jog ellenőrzése stb. az Ügyfélkapu rendszeren keresztül, még a regisztráció előtt megtörténik.

INFO.NTAK.HU (NTAK INFORMÁCIÓS HONLAP)

Az info.ntak.hu honlap teljes körű információs oldal, amelyen keresztül a regisztráció és az adatrögzítés végezhető, de ezen túlmenően, minden információt és segédletet is tartalmaz, amelyek gyakorlati segítséget nyújtanak a feladatok elvégzéséhez.

Kérjük, a regisztráció megkezdése előtt látogasson el az oldal „szálláshely szolgáltatók” menüpontjába, és tekintse meg a felhasználói segédleteket, amelyek lépésről lépésre mutatják be az NTAK alkalmazás használatát.

Ugyanebben a menüpontban talál információt a regisztrációról, az elérhető szoftverekről, az ingyenes szoftverről (Az Én Vendégszobám), és megtalálja a felhasználói szabályzatokat is.

INFO.AZENVENDEGSZOBAM.HU (INFORMÁCIÓS HONLAP)

https://info.azenvendegszobam.hu/

Az Én Vendégszobám elnevezésű alkalmazáshoz tartozó INFORMÁCIÓS honlap. Kérjük a szoftver használata előtt mindenképpen látogasson el az oldalra és tekintse meg a segédleteket és oktató anyagokat.

NTAK.HU

Az NTAK rendszer felhasználói felülete, amelyhez az Ön Ügyfélkapu felhasználónevére és jelszavára van szüksége. Itt kell a szálláshely-szolgáltató és a szálláshely regisztrációt megtennie.

A regisztrációt követő, rendszeres adatszolgáltatást minden esetben a szálláshelykezelő szoftverek végzik, automatikusan.

SZÁLLÁSHELY-KEZELŐ SZOFTVEREK

Amennyiben Ön nem rendelkezik szálláshelykezelő szoftverrel, abban az esetben nem tudja teljesíteni adatszolgáltatási kötelezettségét az NTAK-ba. Tekintettel erre, választania kell az info.ntak.hu oldalon felsorolt szoftver szolgáltatók közül. Közvetlen elérés: https://info.ntak.hu/szoftverek/

Amennyiben rendelkezik szálláshelykezelő szoftverrel, a https://info.ntak.hu/szoftverek/ oldalra ebben az esetben is látogasson el, hogy ellenőrizze, az Ön szálláshelykezelő szoftvere alkalmas-e az NTAK-kal való kommunikációra.

A szálláshely regisztrációját a szoftver megléte nélkül is el tudja végezni és kérjük ezt mindenképpen tegye meg határidő előtt.

AZ ÉN VENDÉGSZOBÁM (INGYENESEN ELÉRHETŐ ALKALMAZÁS)

https://azenvendegszobam.hu

Az Én Vendégszobám egy szálláshelykezelő szoftver, amivel átláthatóan vezetheti szálláshely vagy szálláshelyeinek működéséhez hasznos adminisztrációját. Fontos, hogy Az Én Vendégszobám alkalmazást is kizárólag abban az esetben tudja használni, ha előzetesen elvégezte a regisztrációt az NTAK-ban, az ntak.hu oldalon és ott jelezte igényét (kiválasztotta) Az Én Vendégszobám szoftver használatára. A szoftver legfeljebb 8 szobával (lakóegységgel) és 16 félőhellyel rendelkező szálláshelyek részére érhető el.

Bővebb információ: https://info.azenvendegszobam.hu

EGYÉB

https://info.ntak.hu/szoftverek/

A fenti oldalon találja azt a folyamatosan bővülő listát, amely segítségével kiválaszthatja az Ön számára megfelelő, és az NTAK-kal kommunikálni képes szálláshelykezelő szoftverek valamelyikét.

HATÁRIDŐK

NTAK regisztrációját 2019. december 31-ig minden szálláshely-szolgáltatónak kötelezően el kell végeznie, 2020. január 1-től, napi szintű adatot szolgáltatnia a szálláshely-kezelő szoftveren keresztül.

A regisztrációt ebben az esetben is el kell végezni, ezt követően az NTAK-ban jelölnie kell, hogy időszakosan van nyitva, majd az adatszolgáltatást értelemszerűen akkor megkezdeni, amikor a szálláshely megnyit és fogadja a vendégeket.

ADÓSZÁMMAL RENDELKEZŐ MAGÁNSZEMÉLY ESETÉN

A magán vagy egyéb szálláshelyet Adószámos Magánszemélyként üzemeltető személyek kizárólag saját maguk tudják elvégezni a regisztrációt az Ügyfélkapus felhasználónevük használatával. Meghatalmazás nem adható más személynek a feladatra.

Ennek oka, hogy az adószám nem egy céghez, hanem közvetlenül a magánszemélyhez tartozik és a háttérrendszerek kizárólag a magánszemély saját adószámának ellenőrzését teszik lehetővé. (Fontos, hogy itt adószámról és nem az adóazonosító jelről van szó.)

CÉGEK ÉS EGYÉNI VÁLLALKOZÓK ESETÉN

A cégjegyzékben vagy egyéni vállalkozói nyilvántartásban szereplő szervezetek esetén a következő személyek jogosultak elvégezni a regisztrációt:

  • Önálló képviseleti joggal rendelkező személy: pl: önálló ügyvezető, maga az egyéni vállalkozó

Különleges esetek

  • Együttes képviseleti joggal rendelkező személyek kizárólag a Rendelkezési Nyilvántartásban tett, érvényes és hatályos NTAK Ügykezelői meghatalmazás birtokában tudja a regisztrációt elvégezni.
  • Külföldi illetőségű cégképviselő: cégképviseleti joga kizárólag akkor ellenőrizhető elektronikusan, amennyiben rendelkezik magyarországi adóazonosító jellel és ez regisztrálva van a cégnyilvántartásba.
  • Rendelkezési Nyilvántartásban meghatalmazottak: bármely Ügyfélkapuval rendelkező magánszemély számára készíthető NTAK Ügykezelői meghatalmazás a Rendelkezési nyilvántartásban. A meghatalmazás kizárólag cégjegyzékben szereplő cégek és egyéni vállalkozók esetében adható. Leírás a meghatalmazás folyamatáról: https://info.ntak.hu/felhasznaloi-segedletek/NTAK_RNY_segedlet_v3.00.pdf
EGYÉB SZERVEZETEK ESETÉN

A cégjegyzékben vagy egyéni vállalkozói nyilvántartásban NEM szereplő szervezetek képviselőinek jogosultsága nem ellenőrizhető elektronikus kapcsolatra felkészített nyilvántartásból, így ilyen szervezetek esetén a képviseleti jog ellenőrzésére és a szükséges jogosultságok beállítására az NTAK ügyfélszolgálat közreműködése szükséges. Meghatalmazás adható, de erről közvetlenül szükséges tájékoztatni az NTAK Ügyfélszolgálatot.

Egyéb szervezetek például: költségvetési szervek, egyesületek, alapítványok, önkormányzatok, egyházak, oktatási intézmények.

Hibaüzenet: Az adószámhoz nem rendelkezik képviseleti joggal/meghatalmazással.

Az Ügyfélkapuval rendelkező felhasználó jogosultságát az NTAK az adatok beírása során automatikusan ellenőrzi. Az ellenőrzés során három közhiteles nyilvántartásban - cégnyilvántartás, egyéni vállalkozói nyilvántartás, rendelkezési nyilvántartás – történik az automatikus ellenőrzés. Amennyiben az automatikus ellenőrzés során a beírt adatokban a rendszer hibát észlel, a regisztrációt nem tudja elvégezni.

Ebben az esetben az azonosítókat az azokat kiadó hivatalos szerveknél (pl. NAV) ellenőriztesse. Ezzel szükség esetén igazolhatja az MTÜ felé, hogy már a regisztrációs határidő alatt gondoskodott adatainak pontosításáról.

Regisztráció során szükség lesz az Ügyfélkapu felhasználónevére és jelszavára, a szálláshely-szolgáltató szervezet vagy személy adataira – különösen az adószámra.

Szálláshelyre vonatkozóan a következő információkat kell előkészíteni:

  • Szálláshely neve
  • KSH azonosító száma (amennyiben besorolástól függően rendelkezésre áll)
  • Szálláshely önkormányzat által kiadott nyilvántartási száma
  • Cím adatok
    • Cím hiányában helyrajzi szám
  • Az év során tervezett nyitvatartási adatok
  • Szálláshely típusának megfelelő, minősített besorolási adatai (amennyiben rendelkezésre áll)
  • Kapacitás adatok: szobák (lakóegységek), ágyak (férőhelyek), maximális pótágyak valamint akadálymentesített szobák száma
  • Vendéglátóhely adatok, pl. működési engedély száma (amennyiben működtet vendéglátóhelyet)
  • Amennyiben van medence a területen:
    • medence adatai: például területe (m2), , medence megengedett egyidejű legnagyobb terhelése (fő) és medence vízfelülete (m2)
  • Szálláshelykezelő szoftver adatai – amennyiben rendelkezik vele, vagy már megkezdődött a beszerzése.

Az adatszolgáltatás az Ön szálláshelykezelő szoftvere és az NTAK között automatikusan történik – ha a körülmények adottak (pl. Van elérhető internet szolgáltatás).

Önnek a regisztráció és adatszolgáltatás elvégzéséhez arról kell gondoskodnia, hogy a választott szálláshelykezelő szoftver NTAK adattovábbításra képes legyen illetve, hogy a szálláshely regisztrációt elvégezze és a tanúsítvány igénylése sikeresen megtörténjen. (Amennyiben nem Az Én Vendégszobám alkalmazást használja)

Az adatszolgáltatás során bekért adatokat a vonatkozó jogszabályok tartalmazzák.

Az adatok jelentős részét alapvetően a KSH által 1036 és 1761 számon nyilvántartott nyomtatványokban meghatározott adatkörök képezik. Ez egészül ki a turisztikai ágazatra jellemző, és a statisztikai elemzést segítő rész adatkörrel.

Az NTAK rendszer kizárólag statisztikai célú, a statisztikai adatok körébe tartozó adatok digitális kezelésére alkalmas.

NTAK ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

Az NTAK regisztrációval és Az Én Vendégszobám alkalmazással, kapcsolatos, kizárólag technikai kérdések esetén a 06 1 58 58 588-as

ügyfélszolgálati telefonszám hívható. Továbbá e-mailben, az ugyfelszolgalat@ntak.hu címen tudnak szintén technikai kérdések esetén érdeklődni.

TOURINFORM IRODÁK

Országosan mintegy 130 helyen működő Tourinform irodák bármelyikében is segítséget kaphatnak az NTAK és Az Én Vendégszobám alkalmazások regisztrációja és működése során felmerülő kérdéseik esetére.

A Tourinform irodák listáját a https://csodasmagyarorszag.hu/tourinform oldalon érhetik el.

ÖNKORMÁNYZAT

Az illetékessége szerinti önkormányzatot a szálláshely-szolgáltatási tevékenységével kapcsolatban keresheti (tevékenység indítása, szüneteltetése, adatmódosítás, törlés, tevékenység megszűnése stb.)

Regisztráció, adatok küldése

Első csatlakozás során az Ön személyes fiókja jön létre. Így kérjük személyes, amennyiben rendelkezik ilyennel a nem szálláshely-szolgáltatóhoz és nem szálláshelyhez kapcsolódó e-mail címét adja meg.

Amennyiben Ön a kiválasztható gazdálkodó szervezet kategóriáktól eltérő szervezeti típusként végzi a szálláshely-szolgáltatási tevékenységet, kérjük vegye fel a kapcsolatot az NTAK online ügyfélszolgálatával, mely az NTAK Portál jobb alsó sarkában található „Kérdése van?” gomb segítségével érhető el, vagy hívja a +36-1-58-58-588 telefonszámot, mely elérhetőségeken kollégáink segíteni fognak a regisztrációhoz szükséges azonosítási feladatokban.

Az Ügyfélkapus azonosítók beírásakor három közhiteles nyilvántartásban történik a jogosultság ellenőrzése: cégnyilvántartás, egyéni vállalkozói nyilvántartás, rendelkezési nyilvántartás.

Tekintettel erre, ha az adatok valamelyik, közhiteles nyilvántartó rendszerben nem megfelelőek, egyeztesse adatait az illetékes hatóságokkal. A jogosultság rendezését követően haladéktalanul térjen vissza a regisztrációhoz.

Az ÁFA alanyi adómentes adóalanyoknak – bizonyos, a jogszabályban meghatározott kivételektől eltekintve – nem kell ÁFÁ-t felszámítaniuk, ugyanakkor a beszerzéseik árában előzetesen felszámított adó levonására sem jogosultak. Az adómentesség már az alapításkor vagy belföldi nyilvántartásba vételkor is választható, azonban a működés során is át lehet térni rá. Annak választásáról, illetőleg megszűnéséről a NAV felé kell nyilatkozni.

Kérjük vegye fel a kapcsolatot az NTAK online ügyfélszolgálatával, mely az NTAK Portál jobb alsó sarkában található „Kérdése van?” gomb segítségével érhető el, vagy hívja a +36-1-58-58-588 telefonszámot.

Kérjük vegye fel a kapcsolatot az NTAK online ügyfélszolgálatával, mely az NTAK Portál jobb alsó sarkában található „Kérdése van?” gomb segítségével érhető el, vagy hívja a +36-1-58-58-588 telefonszámot.

Kérjük vegye fel a kapcsolatot az online ügyfélszolgálatunkkal az NTAK Portál jobb alsó sarkában található Kérdése van? gomb segítségével vagy hívja a +36-1-58-58-588 számot.

Kérjük, a céges kapcsolattartáshoz használt, közvetlen telefonos elérhetőségét, és e-mail címét adja meg.

Nem. A regisztráció során megadott adatok mentéséhez legalább egy szálláshely adatainak megadása szükséges.

Kérjük vegye fel a kapcsolatot az NTAK online ügyfélszolgálatával, mely az NTAK Portál jobb alsó sarkában található „Kérdése van?” gomb segítségével érhető el, vagy hívja a +36-1-58-58-588 telefonszámot.

Kérjük vegye fel a kapcsolatot az NTAK online ügyfélszolgálatával, mely az NTAK Portál jobb alsó sarkában található „Kérdése van?” gomb segítségével érhető el, vagy hívja a +36-1-58-58-588 telefonszámot.

Nyitvatartási idő megadására többféle lehetőség közül választhat. Nem egész éves nyitva tartás esetén a nyitva tartás kérdésnél válassza az „Időszakosan” opciót és az „Új nyitva tartás” gombbal vegye fel a tényleges nyitva tartási időszakot, úgy hogy az üres cella naptár ikonjára kattint, és kiválasztja a nyitva tartás kezdő, majd a vég dátumát a felugró naptárból. Több nyitva tartási időszak rögzítését is el tudja végezni az NTAK Portálon.

Amennyiben új nyitvatartási sort vett fel, kérjük ügylejen arra, hogy az ne maradjon üresen, törölje mielőtt folytatná a regisztrációt.

Igen. Nincs korlátozva, hogy hány évre előre rögzíti a nyitvatartási időszakot.

Amennyiben a nyitvatartási idejében módosulás következik be, azt rögzítenie szükséges az NTAK Portál felületén. Mindezek ellenére, a szálláshely-kezelő szoftveréből az NTAK irányába történő adatküldése sikeres lesz, az NTAK Portált fogadja a küldött adatokat.

Amennyiben a nyitvatartási idejében módosulás következik be, azt rögzítenie szükséges az NTAK Portál felületén.

A nyitvatartási adatot a jövőre nézve tudja módosítani a fentiekben leírt „új nyitvatartás” opció kiválasztásával. A már rögzített, nem múltbeli időre vonatkozó, sorokat, tudja törölni, a cella melletti „Törlés” gombbal.

Bármikor át tudja állítani a tervezett nyitvatartási időt „Egész évben” választási lehetőségre. Ekkor nem kell törölnie a korábban rögzített időszakokat.

Igen.

Bármikor tudja törölni a tévesen felvett vagy megszűnt vendéglátóhelyét az utolsó cella melletti törlés ikonnal.

Az alábbi adatokat kell kötelezően megadni:

  • A fürdő területe (m2): A fürdő területe (m2)
  • A fürdő működéséhez kapcsolódó nyilvántartási szám: A fürdő nyilvántartási száma
  • A fürdő megengedett egyidejű legnagyobb terhelése (fő): A fürdő egyidejű legnagyobb terhelése egyenlő a fürdő területén fürdés céljából egyidejűleg tartózkodó személyek legnagyobb számával.
  • A fürdő megengedhető napi legnagyobb terhelése (fő): A fürdő napi terhelése egyenlő a fürdő területén egy nap alatt-nyitástól zárásig- fürdés céljából belépő személyek számával
  • A részletes számítási módszert a 37/1996. (X. 18.) NM rendelet V. „A fürdő terhelése” című fejezete tartalmazza
  • A fürdő medencéinek vízfelülete (m2): A fürdő területén található medencék vízfelületének összege (m2)

Amennyiben valamelyik adattal nem rendelkezik, de fürdővel igen, kérjük vegye fel a kapcsolatot az NTAK online ügyfélszolgálattal az NTAK Portál jobb alsó sarkában található Kérdése van? gomb segítségével vagy hívja a +36-1-58-58-588 számot.

Bármikor törölni tudja a tévesen felvett vagy megszűnt fürdő egységét az utolsó cella melletti törlés ikonnal.

A szálláshely-szolgáltatók adatszolgáltatási kötelezettségeiket a vonatkozó jogszabályok alapján elektronikusan, szálláshelykezelő szoftver használata útján teljesítik. Amennyiben nem rendelkezik szálláshelykezelő szoftverrel az NTAK Portálon a szálláshelyszolgáltató, és a szálláshely regisztrációját nem tudja teljesíteni.

ⓘ Bővebb információt a https://info.ntak.hu/szoftverek/ oldalon talál.

Kérjük vegye fel kapcsolatát szoftvergyártójával, mert nem tud eleget tenni adatszolgáltatási kötelezettségének, melynek határideje 2019 július 1.

Nem.

A szálláshelyet érintő fontos rendszerüzenetek fogadására használni kívánt elérhetőségeit adja meg!

A tanúsítványok megszerzése előtt a szálláshelykezelő szoftverének fejlesztője nyújthat segítséget vagy készítheti el Önnek a tanúsítvány kérelem fájlokat, amiket az NTAK Portálon kell feltölteni, majd ezt követően az NTAK készíti el a tanúsítványokat, amit a szálláshelykezelő szoftverbe kell feltölteni.

Szálláshely szerkesztési felületébe visszalépve láthatók a feltöltött tanúsítványok.

A szálláshely adatainál megadott e-mail címen értesítjük Önt.

Regisztrációját befejezheti tanúsítvány kérelem feltöltése nélkül is a Mentés gombra kattintva, viszont amennyiben tanúsítvány feltöltése nélkül fejezi be a regisztrációt, még az adatszolgáltatás megkezdése előtt a szálláshely szerkesztési felületén el kell végeznie a tanúsítvány feltöltés és kérelem indítási folyamatokat.

Nem. Az adatszolgáltatás a tanúsítvány feltöltése nélkül nem lehetséges. Kérjük az adatszolgáltatás megkezdése előtt a szálláshely szerkesztési felületén végezze el a tanúsítvány feltöltés és kérelem indítási folyamatokat.

Igen.

Ebben az esetben a kezdőlapon „Új szolgáltató felvétele” gombbal veheti fel az új szálláshely-szolgáltatót a személyes profiljához.

Itt vehet fel felhasználókat a már rögzített szálláshelyhez vagy szálláshelyekhez, illetve törölheti a meglévő felhasználók jogosultságait.

Az NTAK Portálon felvett felhasználók jogosultsága csak a hozzájuk kapcsolt szálláshely vagy szálláshelyekre terjed ki, és korlátozott funkciókat érnek el. Ezzel szemben a Rendelkezési Nyilvántartásban rögzített meghatalmazás a szálláshely-szolgáltatóhoz tartozó jogosultság, aminek az adminisztrációja a Rendelkezési Nyilvántartásban történik.

Rendelkezési Nyilvántartásról bővebben itt tájékozódhat.

Felhasználókról a Felhasználói szabályzatból informálódhat.
  1. Használja az „Új felhasználó felvétele” funkciót.
  2. A megjelenő ablakban írja be a felvenni kívánt felhasználó e-mail címét, adja meg melyik szálláshelyhez szeretné felvenni és milyen szerepkörben.
  3. Mentést követően e-mailt küld az NTAK a felhasználónak, aki 24 órán belül kell, hogy Ügyfélkapus belépésével azonosítsa magát az NTAK Portálon és hozzájáruljon személyes adati kezelésére.
  4. Amint a meghívott felhasználó belépett és létrehozta személyes profilját, az Ön felhasználó listájában is meg fog jelenni.
  5. Kérjük aktiválja a felhasználót, a felhasználó menüjében található „Aktivál” gombbal.
Felhasználókról a Felhasználói szabályzatból informálódhat.

NTAK Szálláshelykezelő: Korlátozott jogkörű felhasználó. Belső regisztráció által jön létre a rendszerben.

Hatásköre:

  • Hozzárendelt Szálláshelyek megtekintése
  • Hozzárendelt Szálláshelyek adatainak szerkesztése

NTAK Adatfelhasználó: Korlátozott jogkörű felhasználó. Belső regisztráció által jön létre a rendszerben.

Hatásköre:

  • Hozzárendelt Szálláshelyek megtekintése
Felhasználókról a Felhasználói szabályzatból informálódhat.

A felhasználó a regisztrációt követő automatikus megküldött e-mailben kapott link segítségével azonosítja magát, ezt követően fog megjelenni az Ön felhasználó listáján.

Nem. Minden esetben szükséges Önnek meggyőződnie, hogy jó felhasználót vett fel. Amennyiben meggyőződött, akkor aktiválni tudja a felhasználót. A felvett felhasználó csak ezután tud belépni.

Ebben az esetben vagy rossz e-mail címet írt be, vagy illetéktelen kezébe került az e-mail. Ez problémát nem jelent, mert a felhasználó csak akkor tud belépni az Ön szálláshelyéhez, ha Ön aktiválta. Így aktiválás nélkül törölje az illetéktelennek vélt felhasználót, és ismételje meg a felhasználó felvételét.

Minden esetben győződjön meg a helyes e-mail cím használatáról!

Nem. Felvett felhasználókat a felhasználó menüjében a „Megtekintés” gomb megnyomását követően új jogosultságot tud adni a kiválasztott felhasználónak.

Megjelent egy felhasználó a listámon, de én nem vettem fel, mi lehet az oka?

Felhasználót Ügykezelő jogosultsággal lehet felvenni, Ügykezelő pedig lehet minden törvényes képviselő és minden Rendelkezés Nyilvántartásban meghatalmazott személy.

Felhasználókról a Felhasználói szabályzatból informálódhat.

Törölni csak NTAK Portálon felvett felhasználót lehet. Azok a felhasználók, akik Ügykezelőként regisztráltak az NTAK Portálon, ők vagy törvényes képviselők, vagy Rendelkezési Nyilvántartásban meghatalmazott személyek, ezért az Ő jogosultságait a közhiteles nyilvántartásokban szükséges rendezni.

Felhasználókról a Felhasználói szabályzatból informálódhat.

Igen. Az NTAK Portálra történő belépést követően a kezdőlapon „Új szolgáltató felvétele” gombbal tud új szolgáltatót felvenni a személyes profiljához.

Az NTAK Portál jobb felső sarkában lehet kiválasztani melyik szálláshely-szolgáltatót szeretné kezelni. Ha csak egy szálláshelyszolgáltató kezelésére jogosult, akkor a mező automatikusan kitöltődik és nem módosítható. A választás utáni felületen a kiválasztott szálláshely-szolgáltatóhoz kapcsolódó adatok jelennek meg. A szálláshely-szolgáltatók között szabadon válthat, az adott felület automatikusan frissül.

Az információbiztonság érdekében az NTAK Portál folyamatosan ellenőrzi a JKÜ által adott jogosultságot. Amennyiben ez a hiba lépett fel, akkor a JKÜ nem talált jogosultságot a közhiteles nyilvántartások egyikében sem. Kérem, győződjön meg róla, hogy jogosultsága még mindig fennáll, zárja be a böngészőt és lépjen be újra.

Ha a probléma továbbra is fennáll, kérjük vegye fel a kapcsolatot az online ügyfélszolgálatunkkal az NTAK Portál jobb alsó sarkában található Kérdése van? gomb segítségével vagy hívja a +36-1-58-58-588 számot.

JKÜ működéséről itt tájékozódhat.

Az adatszolgáltatás az Ön szálláshelykezelő szoftvere és az NTAK között automatikusan gép-gép közötti kommunikáció segítségével történik.

Ennek előfeltétele, hogy Ön szálláshelykezelő szoftvere NTAK adattovábbításra képes legyen, illetve, hogy Ön a szálláshely regisztrációt elvégezte és a tanúsítvány feltöltés sikeresen megtörtént.

Szálláshelykezelő szoftverekről itt tájékozódhat.

Kérjük olvassa át figyelmesen a tanúsítványhoz kapcsolódó feladatokat!

A folyamatosan bővülő NTAK kompatibilis szoftvereket gyártók listája megtekinthető az alábbi linken: https://info.ntak.hu/szoftverek/

Az igazolással rendelkező szálláshelykezelő-szoftver gyártója jogosult honlapján a szálláshelykezelő-szoftvert, az NTAK-kal kapcsolódásra alkalmas szoftverként feltüntetni.

Az adatszolgáltatás során bekért adatokat a vonatkozó jogszabályok tartalmazzák. Az adatok jelentős részét alapvetően a KSH által 1036 és 1761 számon nyilvántartott nyomtatványokban meghatározott adatkörök képezik. Ez egészül ki a turisztikai szegmensre jellemző, és a statisztikai elemzést segítő részadatkörrel, úgy, mint az értékesítési csatorna, vagy a vendégszegmens.

Az NTAK rendszer kizárólag statisztikai célú, statisztikai adatkörökbe tartozó adatok digitális kezelésére alkalmas. A vendégekkel kapcsolatos személyes adatot nem fogad be és nem is tárol.

Az NTAK-ba a kereskedelmi célú szálláshelyszolgáltatást végzők regisztrációja és adatszolgáltatása kötelező a turisztikai térségek állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény alapján. Szálláshelyszolgáltatást jogi személyiséggel rendelkező szervezet, illetve adószámmal rendelkező természetes személy végezhet. Tekintettel arra, hogy a tevékenység végzésének feltétele az adószám megléte, az NTAK-ba való regisztráció csak olyan szervezeteket, illetve személyeket érinthet, akik adószámmal rendelkeznek. Az adózás rendjéről szóló szóló 2017. évi CL. törvény 16. § (2) bekezdése alapján, adóköteles tevékenységet – jogszabályban foglalt kivétellel – csak az állami adó- és vámhatósághoz bejelentkezett, adószámmal rendelkező adózó folytathat. Az adózó adóköteles tevékenysége megkezdésének bejelentésével egyidejűleg nyilatkozik az Áfa tv.-ben meghatározott adózási módokra vonatkozó választásáról, kizárólag adómentes tevékenység végzéséről, az adómegállapítás különös módjának alkalmazásáról.

Az adózás rendjéről szóló szóló 2017. évi CL. törvény 16. § (2) bekezdése alapján, adóköteles tevékenységet – jogszabályban foglalt kivétellel – csak az állami adó- és vámhatósághoz bejelentkezett, adószámmal rendelkező adózó folytathat. Az adózó adóköteles tevékenysége megkezdésének bejelentésével egyidejűleg nyilatkozik az Áfa tv.-ben meghatározott adózási módokra vonatkozó választásáról, kizárólag adómentes tevékenység végzéséről, az adómegállapítás különös módjának alkalmazásáról. A Nemzeti Adó-, és Vámhivataltól kapott tájékoztató szerint az adószám igénylésének nem feltétele a jegyzői igazolás megléte.