Szálláshely regisztrációja
A szálláshely-szolgáltató jogszabály alapján köteles az NTAK-ba regisztrálni.
Az NTAK a szálláshely szolgáltatás rögzítését követően generálja a szálláshely-szolgáltató részére a regisztrált szálláshely nyilvántartása érdekében létrehozott egyedi azonosítót, ez az NTAK regisztrációs szám. Ezt a számot kell feltüntetnie minden online szálláshely-közvetítő portálon a szálláshely típusának megnevezésével együtt.
Az NTAK regisztrációról jelen honlap REGISZTRÁCIÓ menüpontjában talál részletes tájékoztatást.
Beküldendő adatok
A turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról szóló 235/2019. (X. 15.) Korm. rendelet 7. § (7) és (8) bekezdése rendelkezik az NTAK számára a szálláshelykezelő szoftverekből beküldendő adatok köréről.
„(7) A … a szálláshelykezelő szoftver automatikusan küldi
- a tárgynapra vonatkozóan a napi adatszolgáltatás körébe tartozó, a vendégre vonatkozóan személyes adatot nem tartalmazó, statisztikai jellegű adatokat a tárgynapot követő 24 órán belül;
- a tárgyhónapot követő hónap 5. napján a havi adatszolgáltatás körébe tartozó, a vendégre vonatkozóan személyes adatot nem tartalmazó, statisztikai jellegű adatokat;
- a szálláshelykezelő szoftverben a vendég adatainak rögzítését követően a vendég személyes adatait nem tartalmazó, statisztikai jellegű eseményvezérelt adatokat.
(8) A (7) bekezdésben meghatározott adatszolgáltatás körébe tartozó adatokat az üzemeltető az elektronikus felületen műszaki és hitelesítési feltételeket tartalmazó tájékoztatóban teszi közzé.
A 235/2019 (X. 15.) Korm. rendelet alapján az adatszolgáltatás körébe tartozó adatokról az alábbiak adnak rövid tájékoztatást, amely nem helyettesíti a szoftvergyártók menüpontban található műszaki és hitelesítési feltételeket tartalmazó tájékoztatóban közzétett részletes, adatszolgáltatásra vonatkozó iránymutatást.
A NTAK-ba a szálláshely kezelő szoftveren (PMS) keresztül történő helyes adatbeküldés a szálláshely-szolgáltató felelőssége. Ezért javasoljuk, hogy a jogszabályoknak megfelelő adatszolgáltatás érdekében a szálláshelyén történő adatrögzítés helyes gyakorlatáról folyamatosan konzultáljon PMS szolgáltatójával.
Az NTAK-ba rendszeresen beküldött adatokat Ön is megtekintheti, ellenőrizheti az NTAK fiókjában, a KIMUTATÁSOK menüpont alatt.
Adatbeküldés a napi zárással
Az adott nap lezárásával az NTAK-ba beküldésre kerülnek az adott napon érkeztetett, lakó és utaztatott foglalások, valamint az azokban szereplő vendégek statisztikai adatai. A vendég személyes adatából a szálláshelykezelő szoftver deperszonalizált vendégazonosítót képez, az NTAK-ba az azonosítóhoz tartozó statisztikai adatok érkeznek be. A vendégazonosítóból a vendég személye az NTAK-ban semmilyen módon nem fejthető vissza.
A napi zárással beküldésre kerülő adatok:
- lezárt nap, beküldés dátuma, szálláshely azonosítója;
- szobaadatok: összes szoba, kiadható szobák, out-of-order szobák, out-of-service szobák;
- napi fogyasztási adatok lakóegységenként, kategóriánként lebontva;
- érkeztetett, lakó vagy utaztatott foglalás(ok) adatai: foglalási szám, ágyak száma, értékesítés csatornája, piaci szegmens, összes terhelés, összes költés fizetési módokra bontva, IFA adatok, érkeztetés/utaztatás dátuma;
- egy foglalásban lévő vendégek statisztikai adatai: születési év, nem, állampolgárság, lakóhely országa, lakóhely irányítószáma.
Eseményvezérelt adatküldés
Eseményvezérelt adatküldésre akkor kerül sor, amikor valamilyen esemény történik az adott szálláshelyen. Az egyes foglaláshoz kapcsolódó események az alábbiak lehetnek:
- érkeztetés;
- utaztatás;
- lakóegység cseréje;
- előfoglalás beküldése (új vagy módosítás).
Az érkeztetés, utaztatás és lakóegység cseréje esetén kötelezően beküldendő adatok:
- esemény típusa (érkezés, távozás, lakóegység-csere)
- esemény időpontja
- foglalási szám
- érintett lakóegység(ek)
- az érintett vendégek statisztikai adatai: születési év, nem, állampolgárság, lakóhely országa, lakóhely irányítószáma
Előfoglalás esetén kötelezően beküldendő adatok:
Az NTAK-hoz való első csatlakozás után a szálláshelykezelő szoftvernek be kell küldenie az NTAK-ba minden, a szoftverben már rögzített, jövőbeli érkezési dátumú foglalást.
Ezt követően a szálláshelykezelő szoftver valós időben beküld minden foglalást, amit rögzítenek, módosítanak vagy lemondanak a szálláshelykezelő szoftverben.
Minden jövőbeni foglalásról kötelezően beküldendő adat:
- érkezés dátuma;
- távozás dátuma;
- foglalás időpontja;
- lakóegység, ahová a foglalást rögzítették;
- foglalás teljes bruttó értéke (nem árkódja!);
- piaci szegmens;
- állampolgárság;
- foglalás csatornája;
- érkező vendégek száma.
Fontos, hogy a jövőbeni foglalásokhoz a pontos foglalási értéket rögzítse, és ezt küldje be a szálláshelykezelő szoftveren keresztül az NTAK-ba. A foglalás bruttó ára helyett az árkód megadása helytelen gyakorlat, még akkor is, ha a szoftver gyártója erre a szoftverben lehetőséget ad. Amennyiben a foglalás bruttó ára mezőben egy, pl. kizárólag számokból álló árkód kerül, és ezt küldi be a szoftver, abban az esetben az NTAK az ebben a mezőben beérkező számsort tekinti a foglalás bruttó árának, hiszen ebben a mezőben ez az elvárt adattartalom.
Egy foglalás ára bármilyen pénznemben rögzíthető, amire a szálláshelykezelő szoftver lehetőséget is nyújt. Fontos azonban, hogy az NTAK-ba kizárólag forintban érkezhetnek az árak, legyen szó akár szállásdíjról vagy egyéb terhelési tételről. Az árak forintra váltását a szálláshelykezelő szoftvernek kell elvégeznie adatküldés előtt.
Nem szálláshely-szolgáltatásból származó bevételi adatok
A nem szálláshely-szolgáltatói tevékenységből származó bevételeket is be kell küldenie a szálláshelykezelő szoftvereknek az NTAK-ba. Ezeket az adatokat a szálláshelyeknek havonta egyszer, legkésőbb a következő hónap 4. napjáig kell beküldeniük.
Ezek a bevételek az alábbi bontásban érkeznek be:
- vendéglátóhelyi árbevétel (kumulált bruttó érték az adott hónapra, forintban)
- gyógy- és wellness-szolgáltatásokból származó árbevétel (kumulált bruttó érték az adott hónapra, forintban)
- egyéb szolgáltatások árbevétele (kumulált bruttó érték az adott hónapra, forintban) és fizetési módok szerint kategorizálva.
Az egyes kötelezően vagy opcionálisan elvárt adatok pontos, tételes felsorolását és meghatározását a szoftvergyártók részére a SZOFTVERGYÁRTÓK menüpontban közzétett „interface dokumentáció” tartalmazza.
Szoftverek
Az adatszolgáltatásra kizárólag az NTAK-kal kommunikálni képes szálláshelykezelő szoftverek alkalmasak. Alább található azoknak a szálláshelykezelő szoftvereknek a folyamatosan bővülő listája, amelyek az MTÜ által kiadott, az NTAK/SZÁLLÁS modul adatszolgáltatásra vonatkozó igazolással rendelkeznek. Az adatszolgáltatás megkezdése előtt a szálláshely-szolgáltatónak a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról szóló 235/2019. (X. 15.) Korm. rendeletnek megfelelően konfigurálnia kell saját szálláshelykezelő szoftverét. Ebben a folyamatban a választott szálláshelykezelő szoftver gyártója, üzemeltetője tud segítséget nyújtani.
NTAK/SZÁLLÁS modul adatszolgáltatásra képes szoftverek
Gyártó vagy forgalmazó neve | Szoftver neve és verziószáma | Honlap |
---|---|---|
7Hills IT Kft. | 7H NTAK Connector 1.0 | LINK |
Appartman PMS Technologies Kft. | Appartman v1.0.0 | LINK |
ÁDI 2000 Kft. | Kis Portás v1.0 | LINK |
Árpád Híd Ingatlan Kft. | Fig Tree Hotel Management System v7.0 | LINK |
Bit Soft Hu Kft. | BitNTAK_OHOpera5 19.06 | LINK |
Bit Soft Hu Kft. | BitNTAK_OHSuite8 19.06 | LINK |
Bit Soft Hu Kft. | BitNTAK_Protel 19.06 | LINK |
Bit Soft Hu Kft. | BitNTAK_ProtelAir 19.06 | LINK |
CampSOFT Kft. | CampMAN v5 | LINK |
Com-Passz Kft. | Visual Hotel & Restaurant v1.8.0.1 | LINK |
CTS Informatikai Kft. | CTS Szálláshely Nyilvántartó 1.0 | LINK |
Digithotel Online Foglalás Kft. | Digithotel.hu V1.1.1 | LINK |
EleniSoft Hungary Kft. | EleniSoft PMS 1.0.0 | LINK |
Flexys Számítástechnikai Rendszerház Kft. | Flexys NTAK Kommunikációs Modul V1.0 | LINK |
Front Desk Master Ltd. | FDM v1.0.0 | LINK |
GAP Solutions Kft. | RoomSoft v1.0 | LINK |
Garand Design Kft. | Guesty For Hosts’s NTAK v1.0 | |
GMS Hutter GmbH & Co KG | Hotel Felix | LINK |
GTSG Kft. | GTSG Hotel 1.04 | LINK |
Gubse AG | SIHOT V9.0 | LINK |
GuestGuru Kft. | GuestGuru Online Vendégkönyv v2.2 | LINK |
HC Delta Kft. | EOSNTAK_v1.0 | LINK |
Hospitality and Retail Systems Kft. | HRS Enterprise Hospitality Portal 1.6 (OPERA, Opera Cloud, Suite8) | LINK |
HostWare Kft. | HostWare FRO 7.18 | LINK |
Hotelsystem Kft. | Hotelsystem 3 | LINK |
Infor Österreich GmbH | Infor Starlight W-8.2.2G | LINK |
Infor Österreich GmbH | HMS:3.8.3.1 | LINK |
Lippert Kft. | Immocto Real Estate Management System 4.27 | LINK |
MAISTRO Informatikai Kft. | Maistro Front Office PMS Hotel Maistro: 1.2.80.1 | LINK |
MediaOrigo International Ltd. | Travelium v1 | <LINK |
Media Rooster Kft. | Foglalasirendszer | LINK |
Minsait | Onesait Hospitality | LINK |
Mister Booking Hotels | Mister Booking v11 | LINK |
NET-FRONT Kft. | SmartBooking | LINK |
Ofimatica TSS S.L. | TSSOfiHotel 1.1 | LINK |
Ofimatica TSS S.L. | OfiHotelCloud v0.46 | LINK |
Previo.hu Kft. | Previo-NTAK 8.0 | LINK |
Procontrol Kft. | Proxernet Hotel v1.0 | LINK |
Profit-X Kft. | JPMS for Joomla 1.0 | LINK |
Rhino Computer Kft. | Rhino Szállodai Rendszer RhinoSzalloda: v1.0 | LINK |
r3server.com Kft. | R3SERVER-H 3.0 | LINK |
thePass Kft. | SabeeApp v3.7 | LINK |
TMRW Kft. | TMRW_Flow v1.58.2 | LINK |
TMRW Alkalmazások Kft. | TMRW-NTAK_Clock v1.0.0 | LINK |
TMRW Applications Ltd. | TMRW system | LINK |
UCS RKeeper Rendszerház Kft. | Shelter v1.0.0.5 | LINK |
Using Kft. | >eRecepcios V2.1.2. | LINK |
Ingyenes szoftver
Jogszabály alapján az MTÜ a maximum 8 szobával és 16 férőhellyel rendelkező magánszálláshelyek és egyéb szálláshelyek, panziók és közösségi szálláshelyek, üdülőháztelepek és nyaralóhajók számára ingyenes szálláshelykezelő szoftvert biztosít, amelyen keresztül minden szükséges adminisztrációs teendő és a napi NTAK-adatszolgáltatás is könnyen és gyorsan teljesíthető. A VENDÉGEM szoftver az adott szálláshely NTAK-regisztrációja során, ingyenesen igényelhető az NTAK felületén.
Az alkalmazás az NTAK-regisztrációt követően azonnal használható, ahhoz csupán internet hozzáféréssel és kamerával ellátott okostelefonnal kell rendelkezni. Első alkalommal az a természetes személy tud belépni a VENDÉGEM alkalmazásba ügyfélkapus azonosítójával, aki az adott szálláshelyet az NTAK-ba regisztrálta.
Az alkalmazással kapcsolatban minden tudnivaló megtalálható annak információs oldalán.
Az alkalmazás a vendegem.hu oldalon nyitható meg.
Ellenőrzés
A szálláshelyek NTAK-regisztrációját, valamint a rendszeres és megfelelő adatszolgáltatást kereskedelmi hatósági jogkörében eljárva, a szálláshely címe szerint területileg illetékes jegyző ellenőrzi. Az ellenőrzést követően a jegyző értesíti az NTAK üzemeltetőjét az olyan szálláshelyről, amely nem rendelkezik szálláshelykezelő szoftverrel, a hatósági ellenőrzés megállapítása alapján az NTAK-ba nem regisztrált, vagy a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról szóló 235/2019. (X. 15.) Korm. rendeletben foglalt adatszolgáltatási kötelezettségét nem, vagy nem megfelelően teljesíti. A jegyző a szálláshely ellenőrzését akár elektronikus úton − az NTAK-ba belépve −, akár helyszíni szemle keretében elvégezheti. A jegyző jogosult a szálláshely-szolgáltató regisztrált adatainak megtekintésére, illetve ellenőrzésére, valamint a beérkezett vendégéjszaka- és idegenforgalmi adó ellenőrzéséhez szükséges adatok, továbbá az ezen adatokból készített kimutatások lekérdezésére és megtekintésére.
A szálláshelyre vonatkozó jogszabályi és hatósági előírások megsértése esetén, a jegyző azonnali hatállyal megtiltja a szálláshely-nyilvántartásban nem szereplő, és az NTAK-ba nem regisztrált szálláshely üzemeltetését, és pénzbírságot szab ki.
Gyakori kérdések
- Mely szálláshely-szolgáltatóknak kell beregisztrálni az NTAK-ba?
- Mely TEÁOR/ÖVTJ kóddal rendelkező szálláshely-szolgáltatóknak kötelező beregisztrálni az NTAK-ba?
- A kereskedelmi törvény alapján szálláshely-szolgáltatásnak minősül az az üzletszerű gazdasági tevékenység keretében rendszerint nem huzamos jellegű, éjszakai ott-tartózkodást, pihenést is magában foglaló tartózkodás céljára szálláshely nyújtása és az ezzel közvetlenül összefüggő szolgáltatások nyújtása. Mit tekintünk üzletszerű gazdasági tevékenységnek?
- Lehet úgy regisztrálni, hogy nem viszek fel szálláshelyet?
- Mire szolgál az NTAK regisztrációs szám?
- Milyen dokumentumokra van szükség a szálláshely regisztrációhoz?
- Szálláshely neve
- KSH azonosító száma (amennyiben besorolástól függően rendelkezésre áll)
- Szálláshely önkormányzat által kiadott nyilvántartási száma
- Cím adatok, ha van helyrajzi szám
- Az év során tervezett nyitvatartási adatok
- Szálláshely típusának megfelelő, minősített besorolási adatai (amennyiben rendelkezésre áll)
- Kapacitás adatok: szobák (lakóegységek), ágyak (férőhelyek), maximális pótágyak, valamint akadálymentesített szobák száma
- Vendéglátóhely adatok, pl. működési engedély száma (amennyiben működtet vendéglátóhelyet)
- Amennyiben van medence a területen, akkor a medence adatai
- Szálláshelykezelő szoftver adatai, amennyiben rendelkezik vele, vagy már megkezdődött a beszerzése.
- Milyen e-mail címet és telefonszámot adjak meg a személyes adatokhoz?
- Milyen telefonszámot és e-mail címet adjak meg a szolgáltató adatainak kitöltésekor?
- Olyan szervezetként üzemeltetek szálláshelyet, ami nem választható a „gazdálkodó szervezet típusa” menüből, mit tegyek?
- Nincs irányítószámom, mit tegyek?
- A közterület neve nincs a listában, mit tegyek?
- A szálláshely-szolgáltatás megkezdésének a dátuma az lesz, amit a jegyző a nyilvántartásba vételi engedélyben ír?
- A szálláshely-szolgáltatás megkezdésénél milyen dátumot kell megadni, ha még nem áll rendelkezésre a nyilvántartásba vételi dokumentum?
- Nem vagyok nyitva egész évben, csak szezonálisan, ezt kell valahogy jelölni?
- Hamarabb bezárok, mint amit az NTAK regisztrációkor beírtam, van valami dolgom?
- Ha önkormányzati lakásnál használati joggal lakják a lakást, akkor mi lesz az üzemeltetés jellege, ha kiadják a lakást (ha az önkormányzat engedélyezi a kiadást)?
- Ha haszonélvezeti joggal terhelt az ingatlan, akkor a tulajdonos mit jelöljön az üzemeltetés jellegénél, ha kiadja a szálláshelyet?
- Mit értünk az üzemeltetés jellegénél haszonélvezeti jog alatt?
- Mit jelent az üdülési jog? Kiknek kell ezt jelölni az NTAK regisztrációs felületen?
- A szálláshely ágyainak száma megegyezik a férőhelyek számával?
- A kiadható szobák/ágyak/pótágyak számánál azt a számot kell rögzíteni, amit az önkormányzat a nyilvántartásba vételi igazolásban rögzített?
- Kemping mit rögzítsen szobaszámnak, ha nem rendelkezik a kemping szobával, csak sátorhellyel?
- A nyilvántartásba vételi engedélyben nem szerepel pótágy, de kihúzható kanapém van. Mit jelöljek az NTAK-ban?
- Hol található a szálláshely NTAK regisztrációs száma?
- Mire szolgál az adatszolgáltatási azonosító?
- Hogyan történik az adatszolgáltatás?
- Mit tegyek, ha nem használok szálláshelykezelő szoftvert?
- Elkezdhetem-e az adatszolgáltatást anélkül, hogy feltölteném a tanúsítványokat a szálláshelykezelő szoftverembe?
- Hogyan lesznek tanúsítványaim?
- Mi történik, ha nem töltök fel tanúsítvány-kérelmet?
- Honnan fogom tudni, ha elkészültek a tanúsítványok?
- Honnan tudom, hogy jól töltöttem-e fel a tanúsítvány-kérelmeket?
- Hol lehet leellenőrizni, hogy sikeres volt -e az adatszolgáltatás?
- Mit jelentenek a színek az NTAK napi zárás riportjaiban?
- Zöld: sikeres napi zárás az adott napon.
- Piros: sikertelen napi zárás, nem érkezett adat az NTAK-ba. Mivel az adatszolgáltatást naponta kell teljesíteni, így az elmaradt napokat pirossal jelzi a felület.
- Ha utólag, a hiányzó napokra történik meg a napzárás, az utólag nem fog zöldre változni, hiszen a rendszer észleli, hogy az adott napra nem történt adatszolgáltatás.
- Szürke: zárva tartott napok, amelyek az NTAK-ban be lettek jelölve. Fontos! A zárva tartott napokon is kell adatot szolgáltatni, a 0-s adatnak is be kell érkeznie az NTAK-ba.
- Felelőssé tehető-e a szálláshely üzemeltetője a technikai hibák miatt bekövetkező késedelemért, például szolgáltatónál vagy üzemeltetőnél bekövetkező adatforgalmi üzemzavar esetén (pl. műholdas internet kapcsolat rendszeres megszakadása)?
- Ha egy szálláshelyen belül a szállóvendég a szálláshely által üzemeltetett vendéglátó üzletben elkészített félpanziós, teljes panziós, all inclusive stb. ellátást kap a szállásához, akkor az erre vonatkozó adatküldés a vendéglátó vagy a szálláshelykezelő szoftveren keresztül történik?
- Ha a szállóvendég NEM a szálláshely által üzemeltetett vendéglátó egységben (két eltérő jogi személy az üzemeltető!) elkészített félpanziós, teljes panziós, all inclusive stb. ellátást kap a szállásához, akkor az erre vonatkozó adatküldés a vendéglátó vagy a szálláshelykezelő szoftveren keresztül történik?
- Ha egy szállóvendég a szálláshely által üzemeltetett vendéglátó üzletben (például az adott szálláshely által üzemeltetett étteremben) fogyaszt bármit és azt vagy a szoba számlájához íratja vagy helyben fizeti (készpénz, bankkártya, SZÉP Kártya), akkor az erre vonatkozó adatküldés a vendéglátó vagy a szálláshelykezelő szoftveren keresztül történik?
- Ha egy szállóvendég nem a szálláshely által üzemeltetett vendéglátó üzletben, például egy másik jogi személy által üzemeltetett, de a szálláshely területén megtalálható bárban fogyaszt, azt milyen fizetési módokkal teheti meg és az adatküldést ki végzi?
- Hogyan történik az adatszolgáltatás, ha nem a szálláshelyen megszálló, hanem az utcáról bejövő vendég szeretne fogyasztani, akár a szálláshely vagy más jogi személy által üzemeltetett, de a szálláshely területén megtalálható vendéglátó üzletben?
- Tudom törölni a tévesen vagy rosszul felvitt szolgáltatási helyet?
- Mi történik, ha egy Kisfaludy pályázatban érintett szálláshelyet törölni kell, mert változik a szálláshely típusa?
- Mit jelent az, hogy „foglalás teljes bruttó értéke”? A Bruttó értékbe bele kell számítani a közvetítő által levont jutalékokat is?
- Az idegenforgalmi adó havi bevallásával kapcsolatos adminisztrációt a szolgáltató kizárólag a szálláshelykezelő szoftverben vezeti, azt az önkormányzatnak nem szükséges megküldeni?
- A szállásadóhoz lejárt személyazonosító okmánnyal érkezik a külföldi vendég. Mi a teendő?
- Milyen szoftvert válasszon a szolgáltató, ha már használ valamilyen NTAK igazolással rendelkező szálláshelykezelő szoftvert, viszont vendéglátó tevékenysége kapcsán is NTAK adatszolgáltatásra kötelezett?
- amennyiben a már használatban lévő szálláshelykezelő szoftverét egy olyan szoftvergyártó biztosítja, amely forgalmaz vendéglátó szoftvert is, akkor választhatják ennek a gyártónak a vendéglátó szoftver modulját is.
- a vendéglátás adatok beküldésére – meglévő szálláshelykezelő szoftvere mellett – más egyéb, a piacon elérhető, NTAK adatszolgáltatásra alkalmas, vendéglátó szoftvert is használhat, amelyek mindig aktuális listája megtekinthető az https://info.ntak.hu/vendeglatas#szoftverek oldalon;
- a vendéglátás adatok beküldésére – meglévő szálláshelykezelő szoftvere mellett – használhatja az MTÜ által biztosított ingyenes VENDÉGEM Vendéglátás szoftvert is.
- Aki szállásadóként étkezést is biztosít a vendégeknek, annak kötelező az NTAK vendéglátás moduljába regisztrálnia, illetve adatot küldeni a vendéglátás tevékenységéről?
- A falusi vendégasztal szolgáltatást nyújtó szálláshely-szolgáltatónak kötelező regisztrálni és adatot küldeni vendéglátó üzletként is az NTAK-ba?
- A KIMUTATÁSOK menüpont Napi zárás részletező riportban, ha egy adott nap zöld színnel jelenik meg, azaz sikeres volt az adatküldés, akkor hogyan jelezhet ugyanarra a napra az Adatforgalmi riport hibát?
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény alapján valamely tevékenység akkor tekinthető üzletszerűnek, ha azt nyereség- és jövedelemszerzésre irányuló célzattal, rendszeresen, az adóalany saját kockázatára folytatja. Az üzletszerűség tehát akkor teljesül, ha a tevékenységben megjelenik a nyereségre irányultság. Az üzletszerűség szempontjából az sem szükséges, hogy az adott tevékenység tartós vagy rendszeres jellegű legyen, akár egyetlen ügylet is megalapozhatja az üzletszerűség fennállását, ha az adott ügyletet egyébként nyereség, haszonszerzési célból végzi az adott magánszemély, illetve szervezet.
Regisztráció során szükség lesz az Ügyfélkapu felhasználónevére és jelszavára, a szálláshely-szolgáltató szervezet vagy személy adataira. Szálláshelyre vonatkozóan a következő információkat kell előkészíteni:
Amennyiben Ön a kiválasztható gazdálkodó szervezet kategóriáktól eltérő szervezeti típusként végzi a szálláshely-szolgáltatási tevékenységet, úgy kérjük először tekintse át a regisztrációval kapcsolatos tudnivalókat a https://info.ntak.hu/regisztracio#szolgaltato-regisztracioja oldalon, vagy vegye fel a kapcsolatot az Ügyfélszolgálattal.
A felületen nem található közterület nevének adatbázisunkban történő rögzítése érdekében, kérjük szíveskedjen a turisztika@1818.hu email címre elküldeni az Önkormányzat által kiállított működési engedélyének másolatát, vagy ennek hiányában egy az önkormányzat részéről kiállított igazolást, ahol fel van tüntetve a szálláshelyhez tartozó pontos cím.
Az adatszolgáltatás az Ön szálláshelykezelő szoftvere és az NTAK között automatikusan történik. Önnek a regisztráció és adatszolgáltatás elvégzéséhez arról kell gondoskodnia, hogy a választott szálláshelykezelő szoftver NTAK adattovábbításra képes legyen, valamint a szálláshely regisztrációját el kell végeznie és a tanúsítvány igénylésnek sikeresen meg kell történnie. Az NTAK adatszolgáltatásra képes szoftverek listája megtalálható a https://info.ntak.hu/szallas#szoftverek linkre kattintva.
A turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról szóló 235/2019. (X.15.) Kormányrendelet 5.§ (1) bekezdése értelmében a szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatási tevékenység megkezdését követő legfeljebb 5 napon belül köteles a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ üzemeltetője által e célra működtetett elektronikus felületen a regisztrációt elvégezni. Az NTAK adatszolgáltatásra képes szoftverek listája megtalálható https://info.ntak.hu/szallas#szoftverek linkre kattintva.
A felületen az alábbi színek jelölik a napi zárások eredményességét:
A szálláshely üzemeltetője felelős a napi adatszolgáltatás maradéktalan elvégzéséért.
Az adatszolgáltatás folyamatosságát megszakíthatják technikai tényezők is. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az NTAK Napi zárás menüpontjában naptárnézetben láthatja, hogy az NTAK-ba mely napi zárások nem érkeztek be. Ekkor az adott nap piros színnel jelenik meg, a rendben lezárt napok zöld színnel láthatók. Amennyiben pirossal jelölt napokat lát a fenti menüpont naptárnézetében, ellenőrizze, hogy a szálláshely kezelő szoftverben az adott napon teljesült-e a napi zárás. Ha nem akkor zárja le az érintett napot, és a szoftver ezt követően továbbítani fogja az adatokat az NTAK rendszerbe. Amennyiben több lezáratlan napja van, ugyanezt a folyamatot kell végig csinálnia minden esetben.
Abban az esetben, ha a napi zárást nem tudja megtenni, vagy a napi zárását követő egy nap múlva, továbbra is azt látja az NTAK rendszerben, hogy nem történt adatbeküldés, kérjük, vegye fel a kapcsolatot szálláshely-kezelő szoftver szolgáltatójával, és kérje az egyeztetést a kérdéses napok rendezésére.
Ebben az esetben a szálláshelykezelő szoftverben kell vezetni az egyes, vendéglátáshoz kapcsolódó tételeket. Így a vendéglátásra vonatkozó adatok a szálláshelykezelő szoftveren keresztül érkeznek be az NTAK-ba összesített adatként a szállásdíj melletti egyéb bevételként. A vendéglátó szoftverbe ezek a tételek nem kerülnek be.
Ha a szállodának az a működési gyakorlata, hogy ezeket a tételeket is felütik a vendéglátó szoftverbe, akkor természetesen onnan IS be lehet küldeni őket, SZOBAHITEL fizetési móddal. A szálláshelykezelő szoftverből tehát mindenképpen be kell küldeni, az vendéglátó szoftverből pedig beküldhetőek ezek az adatok. A statisztikákban az adat nem duplikálódik, mert lekérdezéskor ez kiküszöbölhető.
Ebben az esetben a vendéglátó üzlet az adott fogyasztást rögzíti a vendéglátó szoftverébe, és onnan küldi be az NTAK-ba azzal a fizetési móddal, ahogyan a vendég fizet (készpénz, bankkártya, SZÉP Kártya), de semmiképpen sem szobahitellel.
Igen. Amennyiben a szolgáltató, a jövőben már nem kívánja folytatni az adott szálláshelyhez kapcsolódó szálláshely-szolgáltatási tevékenységet (ebben az esetben szükséges a működési engedély érvénytelenítése) vagy már szálláshellyel sem rendelkezik, abban az esetben a korábban regisztrált szálláshelyet törölnie kell az NTAK rendszerében a szálláshelyek szerkesztése menüpontban.
A szolgáltatási hely törléséhez kérjük, jelentkezzen be a https://ntak.hu oldalra, majd a fejléc Szolgáltatások és Szolgáltatási helyek feliratú menüpontjára kattintson. Nyissa le a megfelelő Szolgáltató táblázatát, majd kattintson a törölni kívánt szolgáltatási hely neve mellett található ceruza ikonra. Az ezután megjelenő képernyőn láthatja a Szolgáltatási hely törlése gombot, ezzel fogja tudni a törlést véghez vinni.
Kisfaludy pályázatban érintett szálláshely adataiban bekövetkező változásokat jelezze a Kisfaludy Program ügyfélszolgálatán, az ugyfelszolgalat@kisfaludyprogram.hu e-mail címen. Ha az NTAK-ban egy szálláshelyet törölnek, akkor annak adataihoz a képviselő már nem fér hozzá, a jegyző pedig az éves ellenőrzéskor látni fogja, hogy a szálláshely státusza törölt.
Előfordulhatnak olyan esetek, amikor egy EU-s vagy schengeni tagállam állampolgára olyan személyi igazolvánnyal szeretné személyazonosságát igazolni, amely az okmányon feltüntetett adatok szerint lejárt, azonban a tagállam rendeleti úton annak érvényességét bármely ok miatt meghosszabbította, így nemzeti jogszabály változás vagy rendkívüli helyzet (pl. járvány) miatt. Ezek az okmányok azonban nem alkalmasak a fent hivatkozott turisztikai törvény szerinti kötelezettségek teljesítésére.
Javasoljuk, hogy a szállásadó már foglaláskor hívja fel a vendég figyelmét arra, hogy a hatályos magyar jogszabály alapján kötelező okmányolvasás a lejárt.
Fontos megjegyezni, hogy az NTAK adatszolgáltatás teljesítéshez egyidejűleg akár több vendéglátó szoftver is használható azok közül, amelyik rendelkezik az NTAK igazolással.
NTAK IRÁNYTŰ
Mi az NTAK IRÁNYTŰ?
A szálláshely-szolgáltatók igényeit figyelembe véve, a szakmai szervezetekkel folytatott egyeztetések után jelentősen bővült az elérhető statisztikai adatok köre az NTAK felületén. A bevételi és kapacitásadatok mellett a továbbiakban már a vendégforgalmi és a küldőpiaci információk is lekérdezhetőek. Az egyes szolgáltatók eredményeiket össze is vethetik más települések szálláshelyeinek teljesítményével. Az NTAK-ban a szálláshely-szolgáltató a saját profiljába lépve, a KIMUTATÁSOK-ban található NTAK IRÁNYTŰ menüpontban érik el az adatköröket.
Az oldalon csoportosítva gyűjthetők ki a részletes bevételi és kapacitásadatok, valamint új adatkörként kérhetők le a vendégforgalmi, köztük a külföldi vendégekkel kapcsolatos küldőpiaci adatok is. A felület arra is lehetőséget biztosít, hogy az eredményeket más településen vagy más turisztikai térségben működő szálláshelyek teljesítményével is összevessék. Jelentősen bővült az elérhető adatok köre is: a historikus adatokon felül már előfoglalási adatok, valamint külföldi vendégekkel kapcsolatos küldőpiaci adatok is rendelkezésre állnak. A szálláshely adott időszakban elért teljesítménye pedig összehasonlítható más településeken és azok turisztikai térségeiben található szálláshelyek összesített teljesítményével. Az adatok táblázatos formában is letölthetők. Az NTAK adatok megfelelő elemzése segítséget nyújthat az optimális működés kialakításához, ezért javasoljuk az adatok rendszeres kiértékelését, hasznosítását.
Az NTAK IRÁNYTŰ használatához többféle segédanyag is készült.
A felületet részletesen bemutató KISOKOS itt olvasható.
Az adatok hatékony felhasználását támogató HASZNÁLATI ESETEK segédanyag itt található.